Terug naar verbinden

Kwintes klaar voor de toekomst: de oplossingen samen maken het verschil

Over tien jaar moeten we rekening houden met een personeelstekort van vijftien procent. Hoewel het nog schattingen zijn, is de boodschap duidelijk: we moeten straks met minder zorgprofessionals goede zorg blijven leveren. Hóe we dat gaan doen, onderzoeken we bij ons programma Kwintes klaar voor de toekomst.

‘Vijftien procent minder zorgprofessionals – dat betekent nogal wat als het aantal cliënten gelijk blijft’, zegt Edwin Koolhaas, manager van het beleidsbureau van Kwintes. ‘Met harder werken los je dat niet op. En ook niet met een enkele quick fix. Wat wel helpt zijn slimme oplossingen die zorgprofessionals werk uit handen nemen. Die oplossingen verzamelen, bedenken en onderzoeken we bij Kwintes klaar voor de toekomst. Al die oplossingen bij elkaar gaan uiteindelijk het verschil maken.’

Digitale ondersteuning

Kwintes klaar voor de toekomst bestaat uit vier pijlers: Anders werven en inzetten van medewerkers, Digitaal aftekenen van medicatie, Digitale ondersteuning én Activering en participatie van cliënten. Momenteel gebeurt er veel bij de Pijler Digitale ondersteuning. Zo zijn we in 2025 een pilot gestart met een digitaal zorgteam dat cliënten op afstand ondersteunt. ‘Het is een centraal team dat geplande en ongeplande zorg biedt, dit doen ze telefonisch, via beeldbellen of de app. Tijdens de pilot onderzoeken we hoe we deze zorg het beste kunnen inrichten, of het een oplossing kan bieden voor de oplopende arbeidstekorten en hoe cliënten begeleiders deze vorm van ondersteuning ervaren.’ De pilot loopt nog steeds en een eerste efficiencywinst is al zichtbaar. ‘We zien dat de afspraken efficiënter verlopen en dat begeleiders veel reistijd besparen’, zegt Edwin. ‘Daarnaast geeft de digitale ondersteuning cliënten meer regie. Ze kunnen nu kiezen of ze een begeleider digitaal spreken of thuis ontvangen.’

Fte’s besparen

Andere vormen van slimme oplossingen zijn spraakrapportage, een digitaal informatiebord, de druppelbril en de medicatiedispenser. ‘Allemaal bewezen effectieve zorginnovaties – op spraakrapportage na zijn het allemaal oplossingen voor cliënten’, zegt Edwin. ‘De effectiviteit hoeven we niet meer te onderzoeken. Wel zijn we nieuwsgierig hoeveel arbeidsbesparing ze opleveren. Bij een personeelstekort telt elk kwartiertje dat een zorgprofessional kan besparen.’

Medicijnen aftekenen in app

Digitaal aftekenen van medicatie is een pijler op zich vanwege de impact van het project. ‘Voorheen was het medicatieproces helemaal op papier’, vertelt Sander Mendel, manager van de afdeling Projecten I&A. ‘De lijsten werden in mappen bewaard op de locaties. Nu we met de Medimo-app werken, gaat alles digitaal. Van medicijnen bestellen bij de apotheek en noteren dat ze bezorgd zijn tot het aftekenen als mensen ze toegediend hebben gekregen.’ Deze manier van werken brengt meer dan efficiëntie alleen, stelt Sander. ‘We voldoen er ook mee aan de privacyregels. Zo kunnen alleen de mensen die cliënten begeleiden bij de informatie.’

De stap van papier naar app had veel voeten in de aarde, stelt projectleider Mirjam van Houten van I&A. ‘Niet alle apothekers kenden de app al, maar uiteindelijk wilde iedereen ermee werken. Voordat alle 56 zorgteams over konden op de app, hebben we die uitgebreid getest op vijf locaties. We ontwikkelden een e-learning voor medewerkers en een overzicht van veelgestelde vragen. Tijdens de livegang bezochten we de teams regelmatig om hen op locatie te begeleiden.’

Stap voor stap opschalen

De pijler Anders werven en inzetten bracht al de Kwintesklas voort. Het leerwerktraject dat Kwintes samen met het MBO College in Hilversum opzette. Deelnemers volgen een gecombineerde opleiding tot Verzorgende IG én Begeleider Maatschappelijke Zorg. Ze werken drie dagen per week bij Kwintes en gaan één dag naar school. ‘Hiermee spelen we in op twee grote ontwikkelingen: het personeelstekort én de veranderende zorgvraag’, zegt Edwin.

In 2025 blijven we zoeken naar slimme oplossingen en ze uittesten in de praktijk. Ook voor de pijler Activatie en participatie. ‘In 2026 willen we de succesvolle oplossingen invoeren’, zegt Edwin. ‘Zo bouwen we als organisatie stap voor stap aan een toekomst waarin goede zorg haalbaar en menselijk blijft – ook bij een structureel tekort aan zorgprofessionals.’

Kwintes klaar voor de toekomst: de oplossingen samen maken het verschil

Over tien jaar moeten we rekening houden met een personeelstekort van vijftien procent. Hoewel het nog schattingen zijn, is de…

Méér dan een nieuw HR-systeem

Kwintes voerde in 2024 een nieuw systeem in voor de HR-dienstverlening: AFAS. Het oude systeem sloot niet langer aan bij…

Het Bruisnest uit de rode cijfers

Al meer dan tien jaar is Het Bruisnest onmisbaar voor inwoners van Gouda. Maar financieel kwam het inloophuis en activeringscentrum…