Terug naar verbinden

Mede dankzij Papier en Meer werd het personeelsfeest een spektakel

Vakkundig, vertrouwen en… verbinden. Dat is waar Kwintes voor staat. En wat geeft nou meer verbinding dan een personeelsfeest? Dus knalden we met z’n allen het dak van DeFabrique in Utrecht eraf. Een cruciale rol in de organisatie van deze party was weggelegd voor Papier en Meer, ons leerwerkbedrijf dat de grafische vormgeving en promotiematerialen verzorgde.

Met rieten rokjes, zonnebrillen en hawaïshirts veranderde DeFabrique in een exotisch paradijs. Een jaar lang leefde de voorpret onder de medewerkers. ‘We wilden een laagdrempelig thema, zodat iedereen zich op zijn gemak zou voelen. Dat is gelukt’, zegt Nanon van Baarle, communicatieadviseur bij Kwintes. En wie bracht dit thema tot leven? Papier en Meer, dat met aandacht en zorg de uitnodigingen, posters en festivalbandjes ontwierp.

Creatieve club

‘Bij Papier en Meer bieden we werkervaringsplekken met een focus op grafisch ontwerp en drukwerk. We zijn onderdeel van Kwintes’, vertelt Vincent van den Akker, drijvende kracht achter Papier en Meer. ‘Maar het allerbelangrijkste is dat mensen bij ons hun talenten kunnen ontwikkelen. Zoals Johnny, die hier ontdekte dat hij aanleg heeft voor organisatie en productieleiding.’

Johnny Bouma is als deelnemer al twee jaar betrokken bij Papier en Meer. ‘Door deel uit te maken van dit team, heb ik veel over het vak kunnen leren. Zo begrijp ik nu hoe je een project aanvliegt en wat er allemaal bij komt kijken’, zegt Johnny. ‘Dat is heel waardevolle kennis. En het was natuurlijk fantastisch om samen te werken met mijn collega’s. Iedereen had een rol, wat het geheel overzichtelijk maakte.’

Van concept tot creatie

De opdracht van de communicatieafdeling van Kwintes begon klein: maak een knallende flyer voor een spetterend feest. ‘We kregen alleen de locatie als input, de rest was aan ons.’ Maar het veertienkoppige team besloot een stap verder te gaan. Ze ontwierpen een heel feestpakket, bestaande uit save-the-date-kaartjes, uitnodigingen, e-mailbanners, polspandjes met gepersonaliseerde toegangskaartjes, spandoeken en zelfs een kader voor de photobooth. ‘Dat is allemaal gelukt en daar ben ik ontzettend trots op. Het is namelijk ontzettend veel werk geweest en iedereen heeft keihard zijn best gedaan’, zegt Johnny.

De confetticonnectie

De samenwerking met de communicatiedames was een feestje op zich. ‘Bij elke nieuwe stap betrokken we hen. De brainstorm, de ontwerpkeuze en het uiteindelijke hoogtepunt: het vullen van de enveloppen. Ons team had bedacht dat confetti bij de uitnodiging extra feestelijk zou zijn. De dames kwamen ons helpen bij Papier en Meer. Samen stopten we 2.100 uitnodigingen vol met felgekleurde papiersnippers. Dat was mijn favoriete onderdeel van het hele project. We deden er twee dagen over. De voorpret dat er straks bij iedereen confetti in de woonkamer lag, maakte ons steeds weer aan het lachen. En met de collega’s van communicatie was het heel gezellig!’

Complimenten voor de campagne

‘Zo’n groot project heb ik nog niet meegemaakt’, zegt Johnny. ‘Onder leiding van Vincent hebben we met z’n allen iets speciaals gemaakt, een echt uniek feestpakket.’ Vincent kijkt ook positief terug op het project: ‘We hebben aan iedereen laten zien wat we allemaal in ons mars hebben, en hoe we als team kunnen samenwerken om iets geweldigs te creëren. Het is prachtig om te zien hoe iedereen binnen het team is gegroeid. Het succesvolle project heeft ons team zelfverzekerdheid gebracht. Wat mij betreft een prachtige bijvangst.’