Zo bouwde Kwintes in 2024 aan toekomstbestendige zorg

Vraag je bestuurder Ineke van Hooff hoe ze terugkijkt op 2024, dan overheerst één woord: rust. Niet omdat er weinig gebeurde – integendeel zelfs. Maar wél vanwege de stabiliteit van de organisatie. ‘We konden verder bouwen aan wat we eerder waren gestart.’
Kwintes is een gezonde organisatie, die zorgdraagt voor cliënten en de ontwikkeling van medewerkers én de bedrijfsvoering op orde heeft. Dat is ook terug te zien in onze meerjarenstrategie van 2024-2028. ‘Die geeft een antwoord op de obstakels die we al jaren ervaren, zoals personeelsschaarste, woningtekort en druk op tarieven’, zegt Ineke. ‘Voor cliënten wil Kwintes blijven focussen op kwaliteit van zorg, ondanks de genoemde obstakels. Doordat we onze meerjarenstrategie met de organisatie doorvertaalden naar doelen, kwam er focus en positieve energie. Dat geeft rust.’
Digitalisering van de zorg
Zo is het programma Kwintes klaar voor de toekomst een antwoord op het oplopende personeelstekort in de zorg. ‘We moeten alles uit de kast trekken om cliënten goede zorg te kunnen blijven bieden’, zegt Ineke. ‘Dat vraagt om slimme oplossingen, waardoor we met minder mensen hetzelfde werk kunnen blijven doen. We richten ons op de pijlers Anders werven en inzetten, Digitaal aftekenen medicatie, Digitale ondersteuning en Activering en participatie. Ontstaat er een goed of interessant idee, dan testen we dit zo snel mogelijk uit in de praktijk. Om het vervolgens hopelijk snel te kunnen invoeren. Daarbij zorgen we dat onze haast geen valkuil wordt. We blijven onszelf steeds de vraag stellen: draagt dit idee écht bij aan wat we willen bereiken?’
In 2024 startten we vanuit Kwintes klaar voor de Toekomst een pilot met een digitaal zorgteam dat de fysieke zorgteams ondersteunt. De collega’s geven via Teams digitaal ongeplande en geplande zorg op afstand. ‘Ik heb begrepen dat zowel collega’s als cliënten enthousiast zijn over deze digitale zorg’, zegt Ineke. ‘En ik heb goede hoop dat we in 2025 grote stappen kunnen zetten. Maar eerst brengen we onze ervaringen uitgebreid in kaart, onder andere via praktijkgericht onderzoek.’
Sneller instromen
Een ander obstakel: de druk op de zorgtarieven. Ook in 2024 was die onverminderd groot. Een strakke bedrijfsvoering blijft enorm belangrijk, benadrukt Ineke. ‘Daar werken we op verschillende manieren aan. Een mooi voorbeeld vind ik het project Leegstand, waarmee we ervoor zorgen dat woningen zo kort mogelijk leegstaan. Eerder lukte dat niet altijd. In 2024 ontwikkelden we een geautomatiseerd en efficiënt proces, zodat nieuwe bewoners snel kunnen instromen. De afdeling Wonen krijgt een seintje als een bewoner vertrekt, en start dan direct een traject: onderhoud plannen, huisraad vervangen; alles in één beweging.
Over wonen gesproken: de afdeling leverde in 2024 opnieuw duurzame, levensloopbestendige locaties op. ‘In Zeist verwierven we een extra locatie, dicht bij andere Kwintes locaties, vertelt Ineke. ‘Dat willen we waar mogelijk vaker gaan doen. Het wordt zo makkelijker om voor cliënten een zinvolle daginvulling in de buurt te organiseren én voor collega’s om diensten te delen.’
Meer ruimte voor zorg
In 2024 lukte het om onze zorgprofessionals beter te ondersteunen. We zagen het effect van een langer lopend programma Versterken van de lijnorganisatie, dat we in 2021 waren gestart. Ineke: ‘Het doel was om extra zorgmanagers aan te nemen, zodat zorgprofessionals zich minder bezig hoeven houden met het organiseren van de zorg. Na een intensieve periode waarin we zorgmanagers wierven en opleidden, zien we resultaat. We kunnen steeds beter op tijd efficiënte zorg bieden. Ook bij complexere zorgvragen vanuit de Wet langdurige zorg.’
Ook de professionalisering van stafafdelingen I&A en HR draagt eraan bij dat zorgprofessionals zich beter kunnen focussen op de zorg. We rondden onze stap naar de cloud af en investeerden in de Servicedesk. Hierdoor ervaren zorgprofessionals minder problemen en krijgen ze sneller antwoord op hun vragen. Ineke: ‘Dat zijn trajecten van een lange adem, en ik ben trots op de positieve resultaten.’ Daarnaast bleef privacy belangrijk voor ons in 2024. We bouwden flink aan de bewustwording van collega’s. Zo maakten we tijdens de Dag van de Privacy met kleurstickers zichtbaar hoe privacyproof hun werkplek was.
Goed luisteren
Beleid en uitvoering kunnen ver uit elkaar liggen, daarom legden we in 2024 ons oor te luister in de organisatie. ‘Het lukt steeds beter om te horen wat er leeft binnen de organisatie’, zegt Ineke. ‘Dat doen we onder andere via ons nieuwe medewerkerstevredenheidsonderzoek Everybody Frank en de Ondernemingsraad.’ Ook de stem van cliënten vindt steeds beter zijn weg naar beleid. ‘We vinden het belangrijk om de input van cliënten mee te nemen in onze keuzes’, stelt Ineke. ‘Stap voor stap gaat dat beter, maar het blijft een uitdaging. Zo maakten we het makkelijker voor cliënten om anoniem hun mening te delen over onze zorg. Veel mensen hebben niet door dat hun mening waardevol is, en dat we er echt iets mee doen. Daarom hopen we met deze nieuwe vorm van het cliënttevredenheidsonderzoek voortaan meer respons te krijgen.’
Verbinden met de omgeving
Om de buitenwereld een inkijkje te geven in ons werk, deden we mee aan het tv-programma Five days inside. ‘We wilden graag een realistisch beeld geven van de ggz, tegenover de vooral negatieve aandacht voor onbegrepen gedrag in de media’, legt Ineke uit. ‘De dagelijkse praktijk ziet er gewoon heel anders uit. Dat neemt niet weg dat die incidenten ook voorkomen, in de samenleving én binnen onze eigen organisatie. Daar vraag ik als voorzitter van Valente ook aandacht voor.
Ons werk doet ertoe en verdient waardering, benadrukt Ineke. ‘Mijn dank gaat uit naar al die collega’s: hun inzet, elke dag opnieuw, maakt Kwintes. Die waardering zijn we de afgelopen jaren meer gaan uitdragen. Kleine gebaren kunnen het verschil maken. De zorgmanager die kerstgeschenken persoonlijk overhandigt, de OR die langsgaat op onze locaties, Kwintescafés in de regio, en digitale check-ins met het directieteam. Met als hoogtepunt het Kwintesfeest, als een belangrijke mogelijkheid om elkaar te ontmoeten én bedankje voor alle betrokkenheid.’