Spring naar content
Terug naar Vertrouwen

Nieuwe Medezeggenschapsregeling: gelijke stem voor cliënt

Via de Centrale Cliëntenraad (CCR) denken cliënten mee over de plannen en besluiten van Kwintes. En dankzij de nieuwe Medezeggenschapsregeling is hun stem belangrijker dan ooit. ‘Goed voor de organisatie én voor de cliënt’, vindt CCR-voorzitter Andrea de Ridder.

Vorig jaar las je in het jaarverslag al dat de CCR steeds meer van zich laat horen. Als voorzitter van de CCR zorgt Andrea de Ridder dat cliënten een stem krijgen bij nieuwe ontwikkelingen binnen de organisatie. ‘Dat lukt steeds beter’, vertelt ze. ‘Voorheen werden nieuwe plannen nog weleens doorgevoerd zonder inspraak van de cliënten, maar er is nu meer aandacht voor hun mening. Zo ontstaat langzaam meer gelijkheid binnen de organisatie.’

Veel bereikt

‘Op het gebied van wonen hebben we bijvoorbeeld mooie stappen gemaakt. We worden eerder betrokken bij een verbouwing of de aankoop van vastgoed. Ook mogen we meedenken over een verhuizing. Voorheen werd voor cliënten besloten dat ze van locatie A naar locatie B moesten, nu kunnen we al eerder in het proces vragen stellen, advies geven en onze wensen kenbaar maken.’

Goed voor het herstel

Dat inspraak van cliënten belangrijk is voor Kwintes, blijkt ook uit de nieuwe Medezeggenschapsregeling die in juni 2021 van kracht werd. ‘Hierin staat dat de stem van de cliënt net zo zwaar weegt als die van de organisatie’, vertelt Andrea. ‘En dat vind ik een hele mooie stap. Er wordt nu alles aan gedaan om nieuwe plannen en besluiten sámen met de cliënten te nemen. Dat is goed voor de organisatie, want ze krijgen zo onmisbare input uit de praktijk. Maar het is ook goed voor de cliënten zelf, want die voelen zich serieus genomen. Die gelijkwaardigheid heeft een positief effect op hun zelfbeeld – en daarmee dus ook op hun herstel.’

Warme band met de buren draagt bij aan herstel

Lees meer!
Terug naar Vertrouwen