Kari ging van beschermd wonen naar huren

Apetrots is Kari (38) op haar eigen woning. Na dertien jaar beschermd wonen, woont ze sinds juli 2020 in haar eigen appartement. En daar geniet ze nog elke dag van. ‘Als ik na een dag werken de sleutel in het slot steek, ben ik zo blij.’

Van beschermd wonen (BW) naar wonen in de wijk. Het klinkt als een grote stap en dat is het ook. Cliënten als Kari – diagnose borderline en schizofrenie – woonden eerder beschermd met 24 uur per dag begeleiding. Nu hebben ze een eigen woning met 24-uurs ambulante begeleiding. Kari is gelukkig met die zelfstandigheid. ‘Ik bepaal nu zelf welke gordijnen ik ophang in de keuken en heb eindelijk een kat, waarmee ik heel blij ben.’

Hulp vragen

Kari kon dankzij een omvorming in hetzelfde huis blijven wonen. ‘Dat wilde ik graag. Hier voel ik me veilig. Ik ken de mensen in de straat. Het is gemoedelijk hier.’ Ze krijgt hulp van persoonlijk begeleiders, die nog steeds dichtbij zijn. ‘Hun kantoor zit in hetzelfde gebouw, op de benedenverdieping. Ik vraag bijvoorbeeld hulp als ik lastige telefoongesprekken moet voeren, bijvoorbeeld met de woningbouwcorporatie. Ik kan snel boos worden en dan zeg ik wel eens dingen die niet zo handig zijn. Als ik samen met persoonlijk begeleiders bel, loopt zo’n gesprek niet uit de hand.’

Huren van Kwintes

Sinds 2020 zet Kwintes beschermd wonen om naar huren. ‘Het is een uitdaging om alles zo goed mogelijk te regelen voor onze bewoners’, vertelt Jolanda van Loon, beleidsadviseur wonen. ‘Als je zoals Kari graag zelfstandig wilt wonen, is het fijn als het zover is. Toch voelen niet alle bewoners dat zo. Sommige mensen die langdurig zorg nodig hebben, dachten altijd beschermd te kunnen wonen. Dat gaf rust. Zij moeten echt schakelen, en daar begeleiden wij ze zo goed mogelijk bij.’ Het contract dat Kari heeft, is een van de constructies die Kwintes afsprak met woningcorporaties. ‘Kwintes huurt de woning van de corporatie en wij verhuren de woning weer door aan de cliënt. Die sluit met ons een huurovereenkomst en een begeleidingscontract.’

Manoeuvreren tussen belangen

Kwintes werkt hard om BW-woningen om te vormen. Een van de grootste uitdagingen vindt Jolanda het omgaan met de verschillende belangen. ‘De ene gemeente geeft ons targets: zoveel plekken per jaar moet je omvormen. De andere gemeente laat het initiatief meer bij Kwintes. Verhuurders hebben ook hun eigen belangen. En cliënten natuurlijk. Manoeuvreren tussen die verschillende belangen, terwijl we ook rekening houden met het tempo van de cliënt, is soms best lastig. Op dit moment ligt het omvormen nagenoeg stil. Hoe en of we doorgaan met het omvormen van woningen, hangt samen met de keuzes die gemeenten hierin maken. De veranderingen in de Wlz hebben hier mogelijk invloed op.’

‘Eindelijk jongvolwassene’

Terug naar Kari en haar eigen stek. Zij heeft krap een jaar na het tekenen van haar contract haar zaakjes op orde. Met hulp van de persoonlijk begeleiders en de budgetbeheerder met wie ze haar financiën bijhoudt. Dat geeft rust. Ze doet haar eigen boodschappen, kookt zelf en werkt halve dagen. ‘Op mijn 38e ben ik dan eindelijk een jongvolwassene’, lacht ze. ‘Elke keer als ik thuiskom en de sleutel in het slot steek, ben ik zo blij. Dan denk ik: dit is mijn huis!’

Zorg op maat voor daklozen met complexe problemen