Toekomst

De juiste kandidaat voor de juiste functie

Vorig jaar startte Kwintes met een professionaliseringsslag van de recruitmentafdeling onder leiding van Nienke de Boer, Teamleider Corporate Recruitment en Arbeidsmarktcommunicatie. ‘Recruitment is echt een vak.’

‘Nieuwe medewerkers aannemen was tot vorig jaar vooral een taak van de teams op locatie’, vertelt Nienke. ‘Stel: er was een vacature voor een nieuwe woonbegeleider in Almere, dan werd de vacature eerst centraal uitgezet. Vervolgens selecteerde het team in Almere de kandidaten en voerden zij ook de sollicitatiegesprekken. Best een logische werkwijze, want een team weet precies wat het zoekt.’

Weinig overzicht

Toch waren er een paar problemen met deze manier van werken: ‘Er was weinig centraal overzicht. Een goede kandidaat die bijvoorbeeld toch net niet werd aangenomen, verdween uit beeld. Terwijl diegene misschien wél prima in een ander team of in een andere regio had gepast. Ook ging het voeren van een objectief sollicitatiegesprek niet overal even goed. Dat is niet gek, want onbewust zoeken we vaak naar een kandidaat die een beetje op onszelf lijkt.’

Het gevolg? ‘Relatief veel nieuwe medewerkers stopten alweer in het eerste jaar. Door een mismatch of omdat het werk toch anders was dan verwacht. Dat verloop is heel belastend, want een team moet zo steeds opnieuw mensen zoeken en inwerken.’

Recruiter per regio

Dat moest dus anders. Nienke zette in 2020 een professioneel recruitmentproces op poten, waarbij kandidaten al vanaf de vacaturetekst goed worden ingelicht, begeleid, voorbereid en gescreend door een recruiter. Er kwamen vijf recruiters – één recruiter per vooraf bepaalde regio – en een overkoepelende adviseur arbeidsmarktcommunicatie. Zij zorgen dat vacatures worden ingevuld met de juiste kandidaat. Zowel ondersteunende functies en staffuncties op het centraal bureau, als functies waarbij contact met cliënten centraal staat. Nienke zelf neemt de recruitment voor management- en directiefuncties voor haar rekening.

Objectief en professioneel

De recruiters zijn nu het vaste aanspreekpunt voor de kandidaten en de teams op locatie. ‘In het begin moesten de teams even wennen. Ze vonden het te leuk om zelf kandidaten te werven. Maar ze zien nu ook dat recruitment echt een vak is. Recruiters kijken objectief naar competenties, motivatie en ervaring. Ze hebben geleerd om op basis van feiten te bepalen of iemand wel of niet zou kunnen passen, schetsen een professioneel beeld van het werk en vertellen de leuke én minder leuke dingen. En de teams beslissen nog steeds zelf, omdat zij het tweede gesprek voeren met een kandidaat. Dat is belangrijk en daar willen we ook zeker niets aan veranderen.’

Volgende stap: onboarding

Het primaire doel van deze professionaliseringsslag is het terugdringen van het verloop. Maar ook op andere vlakken is het heel waardevol. ‘Zo kunnen we nu een centrale talentpool aanleggen met kandidaten die het nét niet zijn geworden. Deze kandidaten zijn al gescreend en hun referenties zijn vaak al gecheckt. We weten dus wat we aan iemand hebben en kunnen dan veel sneller schakelen bij nieuwe vacatures.’