Corona

De impact van corona op cliënten: ‘Crisis in je hoofd én in de wereld’

De lockdowns, de avondklok en de afstand tot familie en vrienden. De coronacrisis raakt onze samenleving hard. Dat geldt ook zeker voor onze cliënten. Lisanne, Anouk en begeleider Patty vertellen hoe zij samen omgaan met de coronacrisis.

Lisanne woonde net drie maanden begeleid bij Kwintes toen corona haar leven binnen denderde. Ze deelt een huis met vijftien jongeren met psychiatrische aandoeningen, zoals persoonlijkheidsstoornissen, trauma’s en verslavingen. Zelf heeft ze autisme en angsten. ‘Ik ben heel knuffelig en heb mensen om me heen nodig. Normaal gezien onderneem ik van alles om uit mijn hoofd te komen. Ik reis het land door en doe aan dansen en zingen. Dat kan nu niet meer. Contact onderhouden met vrienden via WhatsApp vind ik te spannend. De begeleiders zijn gelukkig heel lief en proberen me te helpen, maar ik merk dat ik achteruitga en meer paniekaanvallen heb. Ik zeg elke dag wel een keer: ik kan het niet meer.’

Meer paniekaanvallen en boosheid

‘Onze bewoners hebben baat bij ritme, structuur en duidelijkheid’, vertelt begeleider Patty. ‘Maar tijdens de coronacrisis verandert er steeds van alles: eerst geen mondkapjes, daarna wel. Dagbesteding die wegvalt, maatregelen die versoepeld worden en nu weer de avondklok. We zien meer paniek- en angstaanvallen, boosheid en lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en vermoeidheid. Bij elk kuchje denken ze: heb ik corona? Moet ik me laten testen?’

Samen met cliënten maakt Patty daarom signaleringsplannen. ‘Wat merk je als het goed met je gaat, en wat als je een paniekaanval hebt? En wat heb je dan nodig? We geven tips: probeer niet alle berichten over corona te lezen. We motiveren: het is normaal dat je je zo voelt. En we geven complimenten: wat goed dat je hulp vraagt.’