Keerpunt Zuid: wonen in een Skaeve Huse

Kun je zwaar verslaafde mensen die overlast veroorzaken en dakloos zijn in een woning laten wonen? Ja, dat kan. In Hilversum wonen 6 mensen elk in hun eigen containerwoning in hun eigen woongemeenschap oftewel ‘het kamp’ zoals ze zelf zeggen.

Alle 6 zijn ze verslaafd en woonden ze vroeger op straat. Nu hebben ze een menswaardig bestaan en zorgen ze niet voor overlast. In de woonkamer van Gijs is het gezellig. Ze drinken er samen halve liters bier en steken de een na de andere sigaret op. Bezoekers zijn welkom en krijgen een biertje aangeboden.

Harro Koeleman, zorgmanager van Hilversum: ‘Deze mensen leefden op straat. Mensonwaardig. Elke dag buiten. Ze veroorzaakten veel overlast in Hilversum. Ik ben ervan overtuigd dat je iedereen in een woning kan plaatsen. Je moet zorgen voor duidelijke regels en de juiste begeleiding. Deze groep mensen laten wij bij Keerpunt Zuid wónen. Ze zijn niet bezig met afkicken. Ze leven hier met elkaar. Hebben lol, maken ruzie en ja, soms moeten we ingrijpen. Maar dat is altijd een incident met elkaar en niet met de buurt. De containerwoningen staan namelijk niet in een reguliere wijk.’

Rare huizen

Skaeve Huse, vrij vertaald vanuit het Deens: ‘rare huizen’, zijn woningen bedoeld voor personen die voor zware overlast in de omgeving zorgen. Dit zijn veelal moeilijk te huisvesten drank- of drugsverslaafden. Door hen te huisvesten in Skaeve Huse wordt de overlast een halt toegeroepen. Bij Keerpunt Zuid wonen de bewoners in vrijstaande containerwoningen. De woningen beschikken over eigen sanitair en keuken en zijn makkelijk schoon te houden. Om de woningen staat een hek waar je gewoon doorheen kunt, maar er wel voor zorgt dat er geen is overlast is in de nabijgelegen wijk.

Rode kaart

Drie keer per week komt er een begeleider van Kwintes of het Leger des Heils langs en biedt hen hulp waar nodig. Ook de BOA houdt contact met de bewoners van Keerpunt Zuid. Harro: ‘Bewoners van Skaeve Huse betalen zelf elke maand hun huur en ze beloven in het huurcontract geen agressief gedrag te vertonen. Doen ze dat wel dan krijgen ze een waarschuwing en daarna een rode kaart en moeten ze voor een periode de woning verlaten. Over het algemeen werkt deze afspraak erg goed omdat ze niet weer de straat op willen.

Harro: ‘Voor geen goud willen ze uit hun mooie eigen woning.’

Gijs, een van de bewoners, is Harro heel dankbaar dat hij van de straat werd gehaald. Gijs: ‘We hebben het heel gezellig in het kamp en Harro is geweldig. Zie je die grote beer daar op de stoel? Hij heet Harro!’